Sunday 13 May 2012

The intebiuu~


Alhamdulillah di atas segala nikmat Allah.. Pertamanya sekalung ucapan terima kasih saya ucapkan kepada panel saya iaitu Encik Azizan dan Madam Tanty yang sangatlah baik lagi baik dan baik. Sesungguhnya saya percayakan kata – kata ini “Rezeki Allah ada di mana – mana”


                Tepat jam 9 malam 8 Mei barulah laman web MARA dapat saya masuki. Alhamdulillah..gembira, syukur, berdebar, segala rasa bercampur baur apabila aku terpilih untuk temuduga bagi program pendidikan Biologi. Vanue : Ibupejabat MARA time : 9 a.m dan ketika itu aku masih mamai kerana tido selepas isyak. :P dalam keadaan mamai itu aku terus membuat segala persiapan dan mandi sekejap untuk menyegarkan otak. Antara persiapan yang aku lakukan :

~Aku mengulangkaji kembali biologi form4 dan form5 kerana kakakku dulu penah diuji untuk menerangkan sedikit mengenai bab 5 tingkatan 4.heww3

~Aku melihat kembali side positif segala isu seperti ptptn *cikgu kann.

~Aku juga usha sape – sape yang penah gi teviu MARA dulu. Yeah…MARA terus  mara !

~Penat aku hafal misi visi and objektif MARA.HAHA


Aku bermusafir hari itu dengan penuh ketenangan. Allah sentiasa bersama kita, jangan takut. Aku just go on and ikut the flow jek. Tambah – tambah lagi umi ada bersama. Rasa tenang dan cool.huhu. Lagipun aku bukannya interview medic ke dentistry ke..tindikan je pon. :P

7.45 pagi :    

Lepas siap urus diri. Aku sarapan roti dan my feveret strawberry milk..heww3. (Carik pasal minum susu pagi – pagi. Saket perot baru taw.haha) Then dari Putra terus cari teksi untuk pergi kat placenye. Oke. Aku rasa seram sebab driver dia cam lain macam.haha. Korang bayang la. Sepanjang perjalanan dia asyik gelak terbahak – bahak sorang – sorang. Kuat giler smpai terbatuk – batuk. Aku dah seram sejuk dah. Ape nie..tp takpela ujian pertama. Alhamdulillah dalam 15 minit (sebab jem kan) sampai la kat Medan MARA tu. 

8.15 pagi : 

Aku rasa still lek lagi ngan umi time sampai tu. Then, aku melangkah masuk dengan selawat ape sume kan. Bila masuk je dalam, orang – orang MARA ready menyambut kitaorang kat kaunter tu. Hati aku yang cool tadi tiba – tiba berdetak – detum..wohoo. jantung ni dah jadi 5000 cc tetibe bile tengok diaorang.rasa la aura tuh.haha. Memang tangan sume shaking. Tambah – tambah agi bila tengok semua candidates lain. Aku pandang seluruh Medan MARA dan semua bebudak..huhu. Err…Innallaha Maana.


8.30 pagi :
 Aku dan geng2 biologi dipanggil ke kaunter pendaftaran. Aku mulanya diam..namun apabila mereka menyapa aku, barulah aku mula bersuara. Cehh..haha. *bukan pasif k.

Aku ke meja pendaftaran. Yep, I got a tag. Tag ke? Ntah. BIO –A – 4. Benda tu must ditampal kat tudung. Tetibe Madam kat tempat pendaftaran tu membelek – belek sijil aku. Dalam 3 kali. Haih..aku dah panic. Tibe – tibe dia tanya aku..mana salinan result SPM..pehh3. Dahla ngah nervous tetibe kena tazkirah kat situ pulak. Kenapa aku je yang kena? Padahal sume geng aku xde benda tu sebab diaorang tak cakap pun perlu salinan tu. Kan3? Aku xsalah! Aku tak salah!haha. (*gaye meronta – ronta.HAHA). Aritu dah hantar kan. But, xpe, its my fault. Aku pegi la fotostat result tu. Nasib baik result cantik. Sejuk ati memandang.hahaha. *jus kidding.

BIO-A-4 ~alat tulis? ambik berkat dari SPM..hik3

Lepas pendaftaran tu kitaorang Alia, Fizah, Diana, Adnin dan Nashuha pergi same2 ke bilek Kemboja. Kitaorang sempat berkenalan la before masok bilik tu. Then macam biasa la, masok tu ada pengiring. Kitaorang dilayan baik la. Masok tu just wait for the panel suh kita duduk. Then kitaorang ditanya macam – macam. Just like sharing actually.

Alia, Fizah, Diana, myself and surely Nashuha. :D my group~
  • -          Why you wanna be a biology teacher?
  • -          They asked us about ‘integrity”
  • -          Ask us how to use excel, twitter and skype _ medium for communication right?
  • -          They also asked about our koku.
  • -          About family background~
  • -          They asked us how to make the students listen and follow what we tell them.
  • -          If I have a chance, what I wanna do and suggest to government to change this world?
  • -          They asked us about Gen Y.

Panel actually banyak nasihatkan kitaorang. Just wanna sharing lah. Kita perlu amanah dalam setiap apa yang kita lakukan. Jangan mudah berubah..jangan culture shock law kat luar nanti. Being cikgu MRSM ialah 24hours teacher. :) kena banyak berkorban. 

Memang hidup sentiasa perlukan pengorbanan. Pengorbanan untuk diri sendiri dan pengorbanan untuk orang sekeliling yang sangat kita sayangi. Yup! Sal my answer for all the questions above tu, biala rasie.haha. Dari pukul 9 hingga 9.50, interview tu finish gak akhirnya. Panel jugak cakap, cara interview tu depends pada panel dan tahun. Suka hati diaorang nak buat apa la kan.hik3. Nak bagi sardine ke, nak bagi spaghetti ke nak bagi ape2 task ke and debat ke perbincangan ke. Memangla nampak easy sebab saya bukan mintak medic yang menjadi pujaan ramai tuh. Xpela, yang penting saya hepy sebab matlamat saya untuk mencari ilmu dan pengalaman dah berjaya.hoho. 


“When you teach, you learn, while you learn you share..Sharing is caring” 

_MY WORDS with muka bajet_hehe. Chekgu Stylo!

 10.00 pagi :
After siap semuanya kami bertemu parents masing – masing. Gembira tengok umi seperti fuhhh..lega bila tengok aku dah selesai. Alhamdulillah. :)

Tenang~umi always di sisi. :) tq umi!

~ OVERALL, aku rasa macam everything berjalan dengan lancar, tenang dan tersusun. Ada masalah siket – siket tu biasa la kan. So, chaiyok! Aku percaya semua yang Allah tentukan adalah yang terbaik. Jika ada rezeki untuk ini maka Alhamdulillah, dan jika tiada rezeki di sini, aku yakin mungkin ada di IIUM, aku akan menjadi ahli farmasi yang Berjaya..pehh3. Sungguh bukan kita yang menentukan jalan hidup kita, segalanya sudah siap tersusun sebenarnya. Kita hanya perlu melaluinya dengan usaha dan tawakal agar segalanya lancar dan chantek! :D Sechantek kite. :D

Ginilah jadinya bila dah penat..hak3.

2 comments:

JePo said...

Moga adnin dptlah jadik cikgu MRSM yg berwibawa ye~ moga2 dpt MARA amiin..

Durrah LeRonze said...

Amin,tq..tetapi semakin banyak peluang pengajian yang ade depan mate..makin resah hati ni membuat keputusan. <3