Sunday 13 May 2012

HADIAH..present..gift :)


Hari itu ketika aku sedang sibuk mengurus hal dapur, seperti biasa kurang lebih 2 petang ayah dan adik bongsuku pulang ke rumah. Adik kecilku berlari – lari gegas ke dapur memanggil aku sambil memegang sekotak bungkusan berbalut kuning dengan corak – corak bunga sedikit. 

"From : Nabilla
To : Adnin"

                Jelas tertera di atas kotak  bungkusan, itu untuk aku. Aku gelak, dan mula bertanya. 

“Gapo ni Dik Ja?” 

Mukanya kelihatan begitu exited memberitahu itu hadiah dari kawannya. Kawan sekelasnya. Sungguh aku pelik-?-, ye, tak kisah pun kan tapi aku bukannya kenal si kawannya itu. Aku yang sedang sibuk berdapur itu tidak sempat menyimpan hadiah itu dengan baik. Ketika adik aku sibuk menceritakan hadiah itu cantik, kawannya selalu berborak tentangku dan kawannya berminat padaku, aku sekadar tersenyum sambil meneruskan kerja aku. Aku lantas menyuruhnya meletakkan di atas katil dan nanti – nanti aku akan membuka dan melihat isinya. Hadiah dari si anak kecil, apa la sangat kan. Mungkin brooch atau tedy kecil atau ntah.hihi.

tedy? rose? - gambar hiasan -

Seperti dijanjikan aku membukanya dan tersenyum. Aku menyimpannya elok – elok. Walau apapun pemberian, harus dan perlu dihargai! Bukan nilaian pada barangnya tapi keikhlasan dan cerita di sebalik itu. Aku akui, segala hadiah yang aku perolehi dari dulu hingga kini akanku simpan elok kerana aku menghargainya. :)

                Aku berfikir, apa perkara yang aku telah aku lakukan sehingga memikat hati rakan – rakan adikku. Tiba – tiba aku teringat, hari itu aku menjemput adikku pulang dari kelas fardhu ain. Aku melihat mereka berjalan beriringan, aku memandang mereka dan melemparkan secubit jela senyuman. Ye, itu sahaja.

Senyum xperlu kata apa - apa !  ^_~


                Malamnya muhasabah diri sebelum tidur, aku berfikir.. begitulah kehidupan ini. Hanya dengan sopan santun dan senyuman, semua hati akan menjadi tenang. Kadang – kadang api kemarahan juga bakal reda hanya dengan sekuntum senyuman. Senyum itu sedekah. Aku tiba – tiba teringat kata – kata kakakku, stress bekerja seharian mampu dihapuskan hanya dengan senyum dan menceriakan orang lain. Keadaan akan menjadi reda dan pulang dari kerja dengan tenang dan berpuas hati. Senyuman juga membuka gerbang ukhuwah seluas – luasnya.

                Aku juga terfikir. Tentang hadiah atau pemberian manusia boleh kita umpamakan dengan pemberian atau hadiah Allah kepada kita. Seluruh anggota, keluarga, sahabat, kekayaan semuanya hadiah dariNya. Semuanya perlu kita syukuri. Mungkin kadang – kadang kita sering mengomel, 

“Mengapa aku tidak cantik?”
 “Mengapa aku tidak sepandai sebijak si A?”
 “Kenapa dia selalu lebih?”
 “Kenapa..kenapa dan kenapa?”

 Sampai bila kita harus dengan mengapa dan mengapa. Jika kita terus begitu sampai bila kita akan bangkit-?- Cuba kita fikir, jika kita mengkritik dan mengomel terhadap pemberian seseorang, bukankah sedikit terguris hatinya. Apatah lagi jika pemberian dariNya. Hargailah, jangan pandang pada apa yang kurang tetapi pandanglah apa yang lebih. Jika kita merasa kita hebat, please la..tolong siket, ada yang lagi lagi hebat kan. Jika kita rasa kita kurang, kita down, underground sangat en..ade yang lagi “bawah tanah dari kita!” :D dunia ibarat roda~ k bai. Sudah muhasabah, baca doa terus tido.

No comments: