Wednesday 4 June 2014

Puisi : Cerita Kita

Cerita Kita

Aku suka bila kau cerita,
Bagaimana masa depan kita,
Ada rumah ada kereta,
Ada taman untuk aku tanam bunga,
Ada kolam kecil untuk anak - anak kita,
Katamu biar tak mewah asal kita bahagia.

Aku gembira bila kita jalan sama, 
Minum air di warung jalanan yang sederhana,
Kadang lapang ku teman kau beli kemeja, 
Hajatnya nak dipakai ke kuliah esok atau lusa,
Tak terlalu mahal kerana kau suka yang biasa saja.

Aku senyum bila terkenang,
Pertama kali kita naik mainan terbang,
Aku takut tinggi tapi kau bilang jangan,
Petang itu kau ceria bukan kepalang,
Katamu denganku kau rasa senang.

Tapi sekarang aku bersedih hati, 
Sebab dulu kita rancang itu dan ini,
Tapi tak sempat aku nak tunai janji,
Sebab rencah hidup tak semuanya akan menjadi.

Ilham asal : Adnin Durrah

Yang manis itu rindu, yang indah itu cinta

..Bila duk sorang - sorang, memang hati ni tak habis nak berpuitis. Aku suka perati jek gelagat semua manusia sekarang, macam –macam ragam dan kisah. Then, diaorang akan jadi sumber ilham untuk puisi aku. Kita tak perlukan harta atau wang untuk bahagia sebenarnya.. Cukuplah ada keluarga yang memahami dan kita sendiri ni kena belajar menghargai semua detik - detik indah dalam hidup. Yang baik jadikan kenangan, yang pahit jadikan tauladan. Dan lumrah manusia itu suka mengukir janji namun sering juga lupa janji. Aku tak suka menggunakan istilah mungkir janji kerana aku diajar untuk sentiasa berbaik sangka, dengan Allah dan juga dengan manusia... dan kadangkala Allah tarik sesuatu daripada kita, sebab Dia nak bagi kita ruang untuk terima hadiah yang lagi baik! In shaa Allah.


Nota kaki : Sejauh mana pun kita pergi..kita takkan dapat manusia yang sempurna daripada kekurangan.

No comments: